Gjestekommentar: Arealeffektiv kollektivtrafikk

einar1Nyttig å se på tilskudd og kostnader ved ulike transporttilbud. Snarveien mellom Bergen og Kleppestø må jo være et fantastisk alternativ. Gi de som tar Snarveien gratis kaffe!

Av Einar Spurkeland, markeds- og kommunikasjonssjef i Schenker AS
(Innlegget er ein kommentar til Konkurransedyktig båtsamband)

Alle trafikanter er avhengig av infrastrukturen. Det er ikke mer enn rett og rimelig at alle også er med på spleiselaget. Men, kollektivreisende bør tas i mot med åpne armer.

Arealeffektive kollektivsamband
Kollektiv person- og godstrafikk bør få en bonus fordi disse systemene er så arealeffektive. En buss tilsvarer 40 personbiler. Bussen er 12-15 meter lang, mens disse personbilene trenger minst 250 meter bare til kjøring. I tillegg kommer parkering og andre arealbehov for bilen.

Hvor er politikerene?
Pussig at ingen politiker tar denne utfordringen, men det er vel frykten for å komme i unåde hos NAF og elbilforeningen som gjør at de frafaller en samfunnsmessig vurdering. I tillegg kommer frykten for ikke å blir gjenvalgt.

Avgiftsfri
Elbilene er til sammenligning i en egen klasse, nærmest som ambassade-biler, uten avgifter eller gebyrer for å dekke sine kostnader for arealbruk.

Undervurdert
Beslutningstagere og politikere undervurderer  hvor arealeffektiv kollektivtrafikk er. I en tid da alle ønsker fortetting av byene må man rett og slett prioritere det viktigste først. Vi kan ikke bygge veier til alle som ønsker å kjøre egen bil!
Bedre å bruke pengene på andre samfunnsområder.

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s