Gjestekommentar: Flytt helikopterbasen!

Sund FrP og Fjell FrP har begge programfestet at vi ønsker å flytte helikopterbasen til vestsiden av Sotra.

Av Svein Otto Jacobsen, Sund FrP og Daniel Victor Sandvik, Fjell FrP

Vi ser flytting bort fra Flesland som absolutt mulig med ny ringvei vest og nytt Sotrasamband innen rekkevidde.

Mens de vanlig brukte flyene blir stadig mindre støyende med nye og forbedrete motorer så har helikoptrene hatt motsatt utvikling. De nyeste helikoptrene lager mer aerodynamisk støy enn de gamle. Det mest brukte helikopteret fra Flesland er Sikorsky S92. Det oppfyller de nyeste og strengeste internasjonale sikkerhetsstandardene, men er det mest støyende. S92 er altså overlegent med hensyn til sikkerhet, rekkevidde og komfort for passasjerene. Vi ønsker dagens og fremtidens oljearbeidere den sikrest mulige transport til og fra plattformene. Uheldigvis er det beste helikopteret også det mest støyende.

Støysoner
Under arbeidet med den nye arealplanen for Fjell ble helikopterstøy spesielt aktualisert og synlig. Kommunen ble tvunget til å legge store områder som GUL–støysone med tilhørende krav. Avinor og Fylkesmannen forlangte å få inn på arealplanen et tenkt støykart for Flesland for året 2022.

GUL-støysone medfører store begrensninger for hva arealene kan brukes til. Og ikke nok med det; Støysonene gis tilbakevirkende kraft slik at mange godkjente reguleringsplaner må omarbeides og ta hensyn til Avinor sitt nyeste støysonekart. I Fjell kommune er nesten hele Bjorøy og store deler av Litle Sotra i GUL-støysone. For Sund sin del gjelder dette hele Bjelkarøy og deler av Tyssøy i tillegg til deler av Skogsvåg.

Utenom Fjell og Sund er følgende kommuner spesielt belastet med helikopterstøy: Bergen, Askøy, Austevoll og Os.

Frigjør kapasitet
Vi mener at vårt forslag om å flytte helikopterbasen er godt fundert. Det vil ikke minst skape sårt trengte arbeidsplasser i regionen. Vi vet også at det foreligger planer om en ny rullebane på Flesland.

Ved å flytte helikoptertrafikken bort fra Flesland frigjøres kapasitet slik at utvidelsen kan skyves ut i tid. Men den beste og viktigste grunnen til å flytte basen lengst mulig vest mot havet er at helikopter-støyplagene forsvinner. Avinor sin egen rapport viser at 25000 mennesker plages av helikopter støy etter at S92 ble satt i drift fra Flesland i 2005.

 

Les meir:
Handlingsplan mot flystøy for Bergen lufthavn Flesland, OSLAS-AN-RA-0318 Rev. E01 av 01.09.13
Bergen lufthavn, Flesland Flystøysonekart 2011-2020

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s