Gjestekommentar: Nyttetrafikken bør få køyra avgiftsfritt

Det finnes ingen snarvei til å løse trafikkproblemene til og fra Sotra, men det er muligheter til å gjøre enkle grep.

Nyttetrafikken over det nye Sotrasambandet bør bli avgiftsfri, hevder Einar Spurkeland, kommunikasjonsansvarlig i Schenker AS.
Nyttetrafikken over det nye Sotrasambandet bør bli avgiftsfri, hevder Einar Spurkeland, kommunikasjonsansvarlig i Schenker AS.

Av Einar Spurkeland, kommunikasjons-ansvarlig Schenker AS.

For oss som har levd så lenge at vi husker rutebåtene som fartet rundt mellom øyene og fjordene på Vestlandet ble drømmen om landfast forbindelse realisert med alle de store broprosjektene rundt Bergen.

Bilen ble allemannseie
Sotra var den grønne øyen inntil Sotrabroen ble realisert med norske flagg og stor ståhei i 1972 med Kong Olav V som snorklipper. Siden vet vi hvordan det gikk – bilen ble allemannseie og trafikken vokste til uante høyder.

I dag leser vi i avisene at Sotrabroen har blitt et problem fordi den ikke klarer å ta unna all biltrafikken som har kommet til. Broen som var dimensjonert for fremtiden og skulle ta unna 12.000 biler i døgnet, har i dag flere enn 27.000 biler i døgnet. Tungtransporten med vareleveringen står også i samme kø som personbiler og busser.

Ut av flaskehalsen
Hvordan skal vi komme ut av denne ”flaskehalsen”?

Sotra er i seg selv et eventyr. Den ”grønne” øyen har fått et blomstrende næringsliv. Ja, det er konkurser og vansker i noen næringer, men øyen er fremtiden. Her kan folk søke naturen og havet, finne spennende jobber og bo nærmest i en idyll du knapt nok finner noe annet sted i Norge.
Utfordringen er trafikken, som fører med seg kø, kaos og ulykker.

Ingen snarvei
Det finnes ingen snarvei til å løse trafikkproblemene, men det er muligheter til å gjøre enkle grep.
• Kollektivtrafikken må overta arbeidsreisene.
• Varelevering bør skje i regi av samlastere som driver kollektiv godstransport.
• Elbilfordelene må oppheves.

Et nytt Sotrasamband må forbeholdes nyttetrafikken, gang- og sykkel i rushtiden. Det vil si at buss-, drosje- og varetransport må få fordelene med bedre infrastruktur, mens personbilene må henvises til det gamle sambandet.

Bompenger
Det vil gi bedre miljø, færre ulykker og en ”grønn” øy tilbake til folket på Sotra. Vestnytt (17. Februar 2016) skriver at de vil ha bompengefri trafikk til og fra Sotra.

Det vil nok være bedre for miljøet at bilistene fortsetter på den gamle broen i rushtiden og betaler bompenger, mens nyttetrafikken bør bli avgiftsfri.

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.