Gjestekommentar: -Strilene sitter helt passive og venter på å betale bompenger

Nå som Sotra, Sund og Øygarden er på vei til å bli en kommune, er tiden inne for å presse Bergen på bomstasjoner og kanskje også godshavn.

Tiden burde være inn for omegnkommunene til å trykke litt mer på Bergen og deres bompengeplan, skriver fanastrilen Arne Eriksen.

Av Arne Eriksen

Dette er tiden for å sette fokus på problemstillingen med kommunikasjonen mellom by og land rundt Bergen, selv om landet begynner å bli by det også.

Jeg er bergenser og fanastril. Har jobbet en del på Kollsnes og Sture. Føler jeg alltid har hatt et forhold til Sotra da jeg har reist en del til Sund og Tofterøy i min pure ungdom.

Har også engasjert meg i spørsmålet om nye veiløsninger til Sotra. Jeg er jo for løsningen via Fana, Lerøy og Bjelkarøy og tunnel til Klokkarvik. Men det var ikke det jeg tenkte på her.

Det jeg er forundret over, er strilekommunene sin tilsynelatende passivitet i forhold til Bergen og bompenger. Nå skal jo bompengene i Bergen være med å betale for bybanen. En bybane de færreste av strilene får glede av. Men omegnskommunene rundt Bergen sitter helt rolig og gjør ikke en døyt. Bare aksepterer at de må betale «avlat» til Bergen for å komme seg ut og inn av egen kommune. Jeg har fulgt litt med på Tunnelsyn, og fått med meg at det jobbes med et tverrsamband mellom kommunene vest og nord for Bergen, men de sliter med bl.a. å finne ut hvem skal betale hva.

Nå burde tiden være inne for omegnskommunene å trykke litt mer på Bergen og deres bompengeplan. Ikke være for passiv. Muligens det foregår en hestehandel på bakrommet, men det vet de færreste. De må på en eller annen måte gi klar melding til Bergen kommune om at de ikke ser noen vinning i å betale «avlat» til Bergen for å finansiere en bybane de ikke har glede av.

Gjerne presse dem med planer om et tverrsamband, eller kreve en del av bompengene til egen utbygging av vei og/eller kollektiv trafikk. Aller helst be Bergen om å kutte ut bommene som rammer striler så urettferdig, eller komme opp med et tilbud som begge parter kan leve med.

Nå bør vel tiden være inne for å gi utrykk for hva omegnskommunene mener om Bergen sine bom- og trikkeplaner som de ikke får være en del av.

Settes fokus på samarbeid bør det uansett.

Advertisements

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.