Gjestekommentar: -Byvekstavtalen vil medføre økte bompenger på Sotrasambandet

Dersom man taper inntekt på nye Sotrasambandet, men oppfyller byvekstavtalens krav til null vekst i trafikkgrunnlaget knyttet til avtalen, vil tapet bli kompensert gjennom økt bompengeinnkreving lokalt.

Einar Jacobsen. Foto: Privat.

Av Einar Jacobsen, Fnb Øygard

Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger Fnb Øygard, er overrasket over utsagnet fra Rune Lid, kommunedirektør i Nye Øygarden kommune, i Vestnytt fredag 31.01.20.

Påstanden om at byvekstavtalen ikke medfører økning i bompengetakstene hverken i Bergen eller omegnskommunene, står i sterk motsetning til de utsagn som fylkesmann Lars Sponheim argumenterer med i forhold til kostnader knyttet til avtalen. Om kommunene ikke når null-visjonen, vil staten ta grep. Fylkesmannen viste ganske enkelt til at dette var stortingspolitikk. Vi, folkevalgte lokalpolitikere, skulle ikke bry våre enkle hoder med dette.

Dersom man taper inntekt på nye Sotrasambandet, men oppfyller byvekstavtalens 2% krav til klimamål, og null vekst ved reduksjon av trafikkgrunnlaget knyttet til avtalen, vil tapet bli kompensert gjennom økt bompengeinnkreving lokalt.

Det er stortingskomiteene sitt ansvar å ta stilling til om staten taper bompengeinntekter lokalt i kommunene.

Fnb derimot ønsker avtalen fjernet da denne vil føre til ytterligere kostnader for den enkelte innbygger.

Det kommunedirektør Rune Lid derimot tydeligvis ikke ønsker, er at avtalen skal legges ut til offentlig høring. Siden avtalen innebærer tiltak med vesentlige virkninger, må den også følge lov om utredning i forhold til utredningsinstruksen §3-3. Høringsfristen bør være 3 måneder.

2 Comments

  1. Nå ønsker Ordføreren, Fylkesordføreren og Fylkesmannen at vi skal vedta byvekstavtale for Sotra. Byvekstavtalen legger opp til nullvekst i ALL persontrafikk. Dette for at næringstrafikken skal komme lettere frem. Så alle som har bil må sette den fra seg, enten den er el-, diesel eller bensin. For nå skal alle Sotrastriler og innflyttere gjøre en innsats for natur miljø, by og næringstransporten. Vi skal alle heretter, sykle, gå eller ta buss til arbeid, skole, barnehage og fritidsaktiviteter. Obs, vi får litt problem med Sotrasambandet, for det blir jo ingen privatbilisme i fremtiden. Da trenger vi ikke broen likevel. Så det byggeprojektet kan bare legges på is???

    Likar

  2. Jeg har tidligere hevdet at politikerne på Stortinget ikke forstår konsekvensene av egne vedtak.

    Dette er et godt eksempel. Først får alle i dette land momsfritak for å kjøpe el bil, så oppdager de at trafikken går ikke ned, den øker. Neste trekk fra tinget, vi øker bompengesatsene så mye at folk begynner med å få problemer med å betale for seg, (se antall inkassosaker om bom penger)

    Selvsagt går trafikken ned med 2% i Oslo – litt mer for der er prisøkningen høyere. Etter en tid oppdager de samme politikerne på tinget at vi taper så mye inntekter på nedgangen at dette blir jo feil.

    Da konstruerer de en byvekstavtale som er så innpakket av mulige og umulige ting at man må være jurist for å kunne forstå den.
    Så sender de fylkesordfører og fylkesmann ut til omegnskommunene til Bergen for å selge inn avtalen. Men jeg må bare beklage, som selgere passer ingen av de to utsendte.

    I utgangspunktet ønsker nå politikerne på tinget at alle heretter kal reise kollektivt. Som kjent økte prisene den 1. februar, men om vi som sitter i kommunestyrene rundt Bergen skriver under avtalen vil prisene bli satt ned igjen.

    Hva kan vi som politikere oppfatte dette som? Trusler, tvang eller noe annet?

    Hvordan skal man forvente å få folk som har fått penger av staten for og kjøpe elbil til å parkere denne til fordel for kollektivtransport når prisen Bergen-Voss med tog koster kr. 200,- og med elbil kr 50. Man behøver ikke være god i matte for å forstå at dette er omtrent umulig.

    Begrunnelsen er enkel, BOMPENGER, den mest usosiale skatt som nordmenn er blitt pålagt.

    Leif Fjellro
    Fnb Øygard

    Likar

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.