Sotra

Fjell, Sund og Øygarden har vore mellom dei raskast veksende kommunane i landet sidan Sotrabrua opna i 1972 og gav Sotra-samfunnet vegsamband til Bergen.

Askøy har gjennomgått ei tilsvarande utvikling.

Kommunane ønskjer å verta oppfatta som nasjonale føregangskommunar. Mykje av det som skjer her har nasjonal relevans, og einskildprosjekt vert gjerne framheva i offisielle samanhanger.

Men det er ein høg pris å betala: Fjellsokningane, særleg, synes å ha mista respekten for det unike kystlandskapet vi er så heldig å verta fødd til. Vår lovprising av høgteknologi og internasjonale arkitektkonkurransar kokar i realiteten ned til ei nasegrus tilbeding av DYNAMITTEN! Den dominante politikken går ut på at det ikkje skal verta stein att på stein av verken Litle Sotra eller Bildøy. Lyng, brakje, tre og annan viltveksande flora er i ferd med å få status som slangar i utbyggjarparadiset.

Utbygging og folkevekst har også sett det tradisjonsrike fiskarbonde-samfunnet og Strila-kulturen under press. Konfliktnivået aukar eksponensielt ettersom avstanden mellom husa vert mindre.

Formell utgjevar av Tunnelsyn er Straumsundet AS, orgnr. 915 429 068.

Advertisements

3 Comments

  1. Broen var igjen stengt mandag 15/12. Delvis av vind, delvis pga nye tilhengervelt. Stakkars den som får hjerneslag og skal til Haukeland i en slik situasjon. Ny bro i høyspentlinjen får akkurat samme problem. Ekstremvind er kommer for å bli, og verre blir det. Det er et nervepress for mange å kjøre over i sterk vind.
    At næringslivet går inn for bro er uforståelig. Argumentene går på mindre forbruk av drivstoff og mindre CO2 utslipp. Makan til tull. Drivstoff merforbruket er minimalt. CO2 utslippene blir bagatellmessige når man tar inn utviklingen av nye teknologier, miljøvennlige motorer etc. Har man glemt at nytt samband først er klart om 10 år? Har man glemt hvilke problemer en får når trafikken skal avvikles på samme vei som anleggsmaskinene arbeider? Og hva har ikke skjedd innen den tid når hele verden har fokus på miljø og klima? De burde heller bry seg med å få et samband med 100% regularitet som også sikrer at ansatte og varer kommer frem i tide. At bomiljøene på begge sider blir sterkt rammet, bryr ikke politikerne i Fjell seg om – et tankekors i seg selv at de ikke har gått ut for å spørre hva befolkningen egentlig mener? Men bompenger kunne de spørre om! Her tvinges frem en felles løsning med partipisk og full pakke. Nærmere politikerforakt er det vanskelig å komme.

    Likar

  2. Hei!
    Veldig bra med slike initiativ. Vi vanlige borgere føler at vi aldri når frem til de som skal vedta viktig ting. Dermed får politikerene lov til å vedta ting «over hode» på oss. I denne saken virker det i hvertfall som om våre tillitsmenn ikke hører på oss. Tunell blir avvist av mange hensyn, men de fleste «hensyn» kan bortagumenteres. Bl.a. kan vi se på forurensing; Om vi lager tunell kan vi få mulighet til å rense den forurensede luften som kommer etter CO2 utslipp. På en bro vil det bli rent (skittent!!!!) utslipp. Uansett blir tunell det som tar mest hensyn til oss som bor i området, samtidig som vi tar bedre vare på miljøet og samtidig sikrer beboere på Sotra god kommunikasjon med omverdenen!!

    Likar

  3. Sør Alternativet.

    Dersom man kan se sør alternativet over Sund i sammenheng med en Godsterminal på Lundeneset,
    ville trafikkgrunnlaget for en tunnel til Sandsli kansje være mer aktuellt. Da får man trafikken fra Øygarden til Bergen Syd også utenom sentrum.

    En av grunnene til at man har gått bort ifra syd alternativet, er trafikk grunnlaget.
    En godsterminal i Sund vil jo i seg selv være med på å holde et stabilt trafikk grunnlag i denne traseen. Så få man i tillegg trafikken fra Oljerelaterte selskaper, mellom Øygarden og Sandsli og videre sørover .

    En godsterminal på CCB vil jo måtte føre godstet via Vestre innfartsåre, og være med på å belaste denne strekningen unødig. Denne strekningen er hardt belastet allerede, og selv om man får nytt samband over Vatlestrømmen så har man også trafikken fra Askøy å stri med på veg til sentrum.

    En tunnel fra Sund til Sandsli vil avlaste Bergen Vest. Da kan man slå to fluer en smekk ved å bygge Sør alternativet, og samtidig beslutte Godsterminal i Sund.

    Likar

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut / Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer no med Google+-kontoen din. Logg ut / Endre )

Koplar til %s